Alles wat Jan bezig houdt, interesseert en irriteert... en ook een beetje onzin...

zaterdag, januari 09, 2010

Reuzen in Griekenland !

Ik kreeg van meerdere mensen een mailtje doorgestuurd waarin werd gemeld dat er reuzen in Griekenland gevonden zouden zijn.

Normaal gesproken ga ik niet in op berichten die duidelijk een zijn, echter, omdat sommige broeders en zusters graag aan doen (“zie je wel, er hebben vroeger bestaan, dit is het bewijs!!!”) heb ik besloten hier uit te leggen hoe je kunt zien dat dit duidelijk een nep bericht is.

Het bericht

Als we de email bekijken dan word al snel duidelijk dat dit een HOAX betereft, en ik zal hier uitleggen hoe ik dat zo kan zien.

De bron

De email zelf is doorgestuurd door een Broeder, en hij heeft het weer van een Zuster gekregen, maar waar heeft zij het vandaan ?

Als het een echte wetenschappelijke vinding was geweest zou het in zogenoemde “vakliteratuur” gebubliceerd zijn.

griekenland screenshot document

Als ik zeg vakliteratuur, dan bedoel ik dus ofwel een tijdschrift ofwel een website die door wetenschappers worden gebruikt om vindingen te publiceren, zoals :

Echter, geen van bovengenoemde websites of tijdschriften heeft hier ook maar iets over gepubliceerd.

Als we nu kijken waar dit document vandaan komt, dan zien we alweer een reden waarom het waarschijnlijk nep is.  Dit document is namelijk gemaakt op “Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Άργους”, wat in goed Nederlands zoveel betekent als “Speciale Primary School Argos”. Dit document komt dus niet zoals je zou verwachten van een Universiteit of zelfs maar een Hoge School, nee het komt van een middelbare school.

griekenland screenshot

Nog een grappig detail : Deze hoge school is gelegen in het plaatsje Argos. Dat klinkt natuurlijk erg bekent in de oren (bij degene die de Griekse Mythen kennen in ieder geval). Zie voor een kort overzicht : http://nl.wikipedia.org/wiki/Argonauten

Het document zelf

Het document zelf is duidelijk geen wetenschappelijke publicatie. Het enige waar het hele document uit bestaat zijn enkele foto’s.

We leven tegenwoordig natuurlijk in een tijdperk dat vooral digitale zaken als foto’s niet te vertrouwen zijn, om de simpele reden dat foto’s te vervalsen, ofwel te photoshoppen zijn.

 

griekenland screenshot skelet 2

griekenland screenshot schedel

Geen bewijs dus ?

Dit document is dus duidelijk geen bewijs voor het pre-luviale bestaan van de Nefilim’s. Wilt dat zeggen dat er door geleerden nooit bewijzen zijn gevonden dat er vroeger reuzen leefden ?

Nee, er zijn wel degelijk bewijzen gevonden. Een archeologische vondst uit Georgie is bijvoorbeeld wel gepubliceerd op de normale manier, en wel in de National Geograpic van Augustus 2004.

Misschien als ik tijd en zin heb dat ik daar een volgende keer eens over schrijf.